zaterdag 18 januari 2014

Natuurgeneeskunde

by auteur
door Michel Tomaello



Natuurgeneeskunde is een terminologie in Nederland die staat voor alle soorten geneeskunst anders dan de reguliere geneeskunde. Natuurlijke manieren om heling te verkrijgen zonder chemische medicatie. Overigens lijkt het wel of op overheidsniveau en het niveau van de zorgverzekeraars er hard wordt gewerkt om natuurgeneeskunde uit onze realiteit te bannen.
Recent ben ik teruggekeerd van een zeer avontuurlijke reis in het Peruaanse Amazone gebied.
peru-amazone
Het doel van mijn reis was om kennis te maken met inheemse medicijnmannen en vrouwen in deze enorme jungle. Gedurende een periode van 2 weken heb ik nauw mogen samenwerken met 2 medicijnmannen en 4 medicijnvrouwen, die doormiddel van hun bijzondere talenten en kwaliteiten mijn algemene staat van welbevinden naar een hoger plan hebben gebracht.
Cusco "Heksen Markt" waar medicinale kruiden worden verkocht
Het was een feest om van dichtbij te mogen meemaken wat deze sjamanen aan kennis en wijsheid in huis hebben op het gebied van de genezende eigenschappen van bomen en planten. Al op jonge leeftijd worden deze mensen uitgekozen om in de leer te komen bij moeder natuur. Door middel van een speciaal dieet worden ze in contact gebracht met de “Spirits” van het bomen- en plantenrijk. Een strikt dieet en afzondering waarmee ze kiezen om gedurende enkele weken of zelfs maanden een bomen- of plantenextract te drinken om zo één te worden met de intelligentie die deze planten en bomen bezitten.
Door dit proces opent zich een communicatie kanaal met deze wereld en de “spirit” van de plant of boom onderwijst de sjamaan in wording over alle eigenschappen van dit stukje flora. Ze leren de krachten en kwaliteiten van de plant of boom. Hoe ze te plukken en wanneer. Hoe te bereiden en hoelang en als belangrijkste element leren ze tegen welke kwalen, ziektes of andere onbalans het kan worden ingezet om de medemens te helpen genezen.
De plant of boom wordt voor de sjamaan in opleiding een levensechte leraar waar later andere mensen van de gemeenschap veel baat bij hebben. Dat een plant, boom of een gras met mensen communiceert is onze westerse wereld voor vele al een stap te ver en ondenkbaar en wordt daarom al snel uitgesloten. De training van de medicijnman of -vrouw is niet gemakkelijk en vereist veel discipline. Het mooie en bijzondere is dat alle medicijnmannen en -vrouwen op deze manier exact dezelfde kennis krijgen overgedragen vanuit deze dimensie. Ziektes en problemen waar onze medische wetenschap nog geen antwoord op heeft is voor deze sjamanen iets waar altijd een corresponderende remedie op te vinden is om iemands gezondheid weer te helpen herstellen. Weinig mensen weten dat 80 procent van onze huidige medicijnen afkomstig zijn vanuit de kennis die medicijnmannen en -vrouwen in de Amazone al eeuwenlang bezitten. Hun planten extracten worden dan in moderne laboratoria onderzocht en de werkende componenten worden op scheikundige wijze ontleed en op een chemische manier nagebouwd. Waarna in tegenstelling tot de sjamanen er veel geld aan kan worden verdient.
Mijn persoonlijke ervaring is dat deze medicinale drankjes, die voor mij persoonlijk gebrouwd werden, zeer effectief zijn en mij hebben meegeholpen aan een enorme innerlijke schoonmaak die veel inzicht, ruimte en verbinding heeft gebracht. Gedurende mijn training ben ik in contact gebracht en geconfronteerd met vele diepgewortelde innerlijke angsten en valse overtuigingen en gedurende mijn verblijf en hun ondersteuning alles heb mogen loslaten wat verdere groei in de weg staat.
Hun medicatie wordt ondersteund door zang. De liederen die zij zingen zijn vibraties die ze geleerd hebben gedurende hun training en iedere plant of boom heeft een eigen lied. De vibratie van hun zang werkt in op het menselijk lichaam en dit reageert als een stemvork zodat het lichaam gaat mee vibreren en alles weer in de juiste resonantie wordt gebracht. Al in het oude Egypte werd er al veel gewerkt met klank healers.
Gedurende mijn verblijf heb ik mij constant verbaasd over hun prachtige en effectieve werkwijze tezamen met hun ongelofelijk brede kennis van het medicinale karakter van de Jungle, de grootste apotheek ter wereld. De eenvoud van deze mensen is misleidend voor ons westerlingen. Hun studie is niet op HBO of Universitair niveau. Ze communiceren zonder woorden en zijn zeer bescheiden en ik heb dan ook diep respect ontwikkeld voor hun eenheid met hun leefwereld en de natuur.
Dit is iets wat in ons drukke westen vaak voor problemen zorgt als de eenheid met je eigen natuur dreigt te vervagen en je vergeet wie je in werkelijkheid bent. Eenvoud is kracht (zie vorige column) en dit heb ik dus ook in de Amazone mogen ervaren. Twee weken zonder elektriciteit, computer of smartphone, tezamen met de oude, rijke cultuur van het sjamanisme heeft mij wonderen gebracht.
Hou je van avontuur, ben je geïnteresseerd in traditionele geneeswijzen en hou je van dagelijkse sjamanistische ceremonies? dan mag je de Amazone in een van je komende reizen niet overslaan!
Kennis is leuk maar wijsheid is kracht en krijgen pas waarde met Verbinding.
Michel Tomaello.
auteur | 18 January 2014 at 00:00 | URL: http://wp.me/pEAGS-54I


Geen opmerkingen:

Een reactie posten