donderdag 13 februari 2014

Als aarden of gronden niet lukt

  • Geschreven door auteur Geen Reacties Reacties 
    Gepubliceerd: februari 14th, 2014
    door Geeske Hogenhuis
    hond 240x179 Als aarden of gronden niet lukt
    Aarden of gronden is heel belangrijk om stevig in je schoenen te staan en jezelf te beschermen tegen emoties en prikkels van buitenaf, maar voor sommige mensen werkt de aarde-oefening niet. Deze mensen hebben echt hun best gedaan en veel geoefend, maar de oefening levert niets op. Ze blijven last hebben van stress door emoties van anderen of teveel omgevingsprikkels. Dat kan komen door verschillende dingen. Het kan zijn dat je aldoor heel erg moe bent of je altijd overweldigd voelt door prikkels. Het kan ook zijn dat er nog te veel negatieve emoties uit het verleden vast zijn blijven zitten. De aarde-oefening werkt niet in al deze gevallen, omdat je veel te gespannen bent, zelfs als je je heel erg moe voelt
    Wat kun je dan doen? Zorg er eerst voor dat ze zoveel mogelijk rust neemt en voor ontspanning zorgt. Wat is voor jou ontspannend? Dat is voor een ieder heel persoonlijk. Bedenk dus eens goed waar jij nou echt van bijkomt, wat jou helemaal rustig maakt. Wandelen? Muziek luisteren? Uit het raam staren? Tekenen? Ga dat dan doen! Kies even helemaal voor jezelf en reserveer elke dag tijd voor jouw persoonlijke ontspanning. JA, dat mag zomaar! Het mag niet alleen, het is absoluut noodzakelijk! Of heb je soms het gevoel dat je nog wel jaren door kunt gaan zo? Nee? Maak dan duidelijk aan anderen, bijvoorbeeld de mensen met wie je samenwoont, dat je dit nodig hebt. Dit kun je vriendelijk en rustig duidelijk maken. Als aarden of gronden niet lukt
    Probeer vervolgens de aarde-oefening alleen op die momenten te doen dat je je ontspannen voelt. Oefen dit dagelijks op je rustige momenten, maar alleen als het ook echt goed voelt in het begin! Het is ook belangrijk om negatieve emoties, die omhoog komen gewoon er te laten zijn en ze te uiten op een veilige manier. Je kunt bijvoorbeeld gaan sporten, je emotie in muziek uitdrukken of een ‘boos’ schilderij maken. Als je het idee begint te krijgen dat je je niet meer zo moe, overweldigd, boos of verdrietig voelt, kun je de aarde-oefening ook gaan toepassen op stressvolle momenten als je bijvoorbeeld last hebt van emoties van anderen of van teveel prikkels uit je omgeving.

    Over de auteur:

    Geeske Hogenhuis is intuïtief jongerencoach en helpt hooggevoelige en nieuwetijdsjongeren van 12 tot 21 jaar om te leren hun eigen keuzes te maken, conflicten op te lossen en hun eigen plek in de wereld in te nemen door de verbinding met hun intuïtie te herstellen en te versterken, waardoor ze weer meer zelfvertrouwen krijgen.
    Geeske’s website: www.despreeuwcoaching.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen